Ливийн улс тєрийн тогтворгvй байдлаас болж олон орон нефтийн хомсдолд орох магадлал єндєр байгаа юм. Учир энэ улс дайнаас ємнє єдєрт 24 мянган тонн нефть гаргадаг байсан гэтэл єнєєдєр дєнгєж 25 тонн болж буурчээ.
Дэлхий дахинд бууралтын хэмжээгээр vнэ єсєх нь гарцаагvй. Арабын нефть нийлvvлэгч гол орнуудад гарч буй улс тєрийн хямрал болон нефтийн хэрэглээний огцом єсєлтєєс хамааран дэлхийн зах зээл дээрх нефтийн vнэ зогсолтгvй єссєєр байгаа бєгєєд vvнээс хамаарч ОХУ-ийн шатахуун нийлvvлэх vнэ єсч байна.
Олон Улсын Эрчим Хvчний Агентлагийн мэдээлж байгаагаар дэлхий даяар 2008 онд хоногт 84.7 сая баррель газрын тос хэрэглэж байсан бол 2010 оны сvvлчээр дэлхийн газрын тосны нэг єдрийн хэрэглээ 95 сая баррельд хvрээд байна. Энэ єсєлтийн 90 хувийг хєгжиж буй орнууд эзэлж, Хятад, Энэтхэг хоёрт нийт єсєлтийн 50 хувь ноогдож байгаа юм. Газрын тосны хэрэглээ хурдацтай єсч байгаа нь vнэ єсєх шалтгаан болох нь. Энэ нь нефтийн бvтээгдэхvvнээр гадны зах зээлээс хэт хараат Монгол мэт импортлогч орнуудын эдийн засагт vлэмж дарамт учруулах нь тодорхой болж байна.
Ганц ОХУ-аас хараат Монгол оронд 2010 он гэхэд нефтийн бvтээгдэхvvний эрэлт 46 хувиар, єссєн бол 2011 онд 106 хувиар єсєх тооцоог хєндлєнгийн ажиглагчид хийсэн байна. Ингэснээр Монгол Улсын нефтийн импорт нь ДНБ-ий 11 хувьтай тэнцэх хэмжээнд хvрэх юм. Гэтэл ийм хэмжээний тэлэлтийг татвараас чєлєєлєх, хураамжийн зохицуулалт хийх тєдийгєєр барьж дийлэхгvй нь тодорхой юм.
Саяхан "Роснефть"-ийн тэргvvн С.Богданчиков "Нефтийн vнийн єсєлтєєс хамаарч энэ оны турш бензиний vнэ Орост тогтворгvй байх болно" хэмээн мэдэгдлээ. С.Богданчиков "Ирэх хавраас бензиний vнэ улам нэмэгдэх хандлага бодитой" хэмээн ярьсан байна. Энэ нь ч батлагдаж ирэх дєрєвдvгээр сард манайд нийлvvлэгч А-80 тонн тутам 56, А-92 тонн тутам 61, дизель тvлшээ тонн тутмыг 35 ам.доллараар нэмэгдvvлэхээ манайд мэдэгдсэн байна.
Энэ бол Монголд дэлхийн нефтийн vнийн єсєлтийн эхний нєлєєлєл юм. Цаашид Арабын орнуудын байдал хааш эргэхийг хэн ч хэлж мэдэхгvй. 2005 онд Goldman Sachs-ийн мэргэжилтнvvд ойрын 10 жилд газрын тосны vнэ гурван оронтой тоонд хvрнэ гэсэн дvгнэлт гаргаж байсан. Энэ таамаглал хурдацтай биелж дараа жил гэхэд биеллээ олно хэмээн мэргэжилтнvvд хэлж байна. Энэхvv vнийн хурдтай єсєлтийн хамгийн том шалтгаан нь хямрал, хэрэглээний єсєлтєєс гадна америк долларын хvч суларч буй явдал. Vvнийг ихэнх улс орнууд давагдашгvй хvчин зvйл гэж vзэж байгаа бєгєєд экспортын орлого нь доллараас хамааралтай манай улсын хувьд бvр ч хvндээр тусах нь.
Оросууд дэлхийн зах зээл дээр нефтийн vнэ нэмэгдэхэд нефтиэ их хэмжээгээр боловсруулалгvй тvvхийгээр нь гаргадаг юм байна. Энэ нь дотооддоо хомсдлыг vvсгэх ба хомсдлоо нєхєхийн тулд гаалийн экспортын татварыг нэмэх арга хэрэглэнэ. Цаашид дэлхийн зах зээл дээр нефтийн vнэ єссєєр байвал манайд орж ирэх бензиний vнэ нэмэгдэх нь гарцаагvй болоод байна.
Гэхдээ vнэ бууралт манайд багаар тооцоход сарын дараа мэдрэгдэнэ. Харин бидэнд 20 хоногийн 50 мянган тонн тvлшний нєєц байгаа сурагтай. Гэхдээ энэ нєєц нь тєрийн мэдлийн нєєц биш юм байна. Манай тєр "Хадгалах сав байдаггvй" болохоор нєєцгvй байгаа хэмээн мэдэгджээ.
Тэгэхээр эндээс юу харагдаж байна гэхээр манай улсад нефтийн vйлдвэр шаардлагатай байгаа юм. Харамсалтай нь vйлдвэр барихад 3-4 жил шаардлагатай. Энэ нь ойрын дєрвєн жилд бид ОХУ-аас хараат байх нь гарцаагvйг харуулж байна. Харин шинжээчид яг энэ хугацаанд нефтийн хямрал нvvрлэх тухай анхааруулж байна. Манайхны тооцоогоор нефтийн vйлдвэр байгуулах зураг тєсєл, боловсон хvчин хангалттай, 700-800 сая ам.доллар байхад єєрийн хэрэглээний нефтийн vйлдвэрээ барих боломжтой гэнэ.
Харин Дархан хотод Японы технологиор баригдсан нефтийн vйлдвэр байдаг. Тvvнийг ашиглах боломжтой боловч оросууд нефть боловсруулахад хэрэглэдэг хийн конденсат гэдэг бvтээгдэхvvнээ нийлvvлэхгvй байгаа аж. Тийм учраас манайх ойрын хугацаанд бинзений нєєцєє нэмэгдvvлэх шаардлага тулгарч байна. Учир нь манай улсын хаврын тариалалт гээд эд ажлын vе эхлэх дєхєєд байхад том тvгшvvр болоод байна.
Нефтийн хомсдол vvссэн орнууд янз бvрийн замаар эдийн засгаа аварч vлдэх оролдлого хийдэг. Ихэнх нь нефтийн vнийг нэмэх, vнийн зєрvv олгох, хэрэглээг хязгаарлах, орлуулах бvтээгдэхvvн хайх зэрэг арга хэрэглэж байна. Тийм учраас манайх энэ асуудлыг даруйхан зохицуулах шаардлагатай.
Нефьтийн vнийн цунамигаас болж манай улсын эдийн засаг хєдєлгєєнд орох нь гарцаагvй бєгєєд тvvнийг дагасан инфляци зэрэг асуудлууд бий болно. Vvнийг эртнээс зохицуулах гарцыг манай удирдлагууд, эдийн засагчид харж байгаа хэмээн найдаж байна.
No comments:
Post a Comment